About Me

Friday 20 April 2012

RPH Simpulan Bahasa..

Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh/Hari:                      02/04/2012 / Selasa                                                     Masa:      9:15 – 9:30 pagi
Kelas:                                4 Jaya                                                                          Bil. Pelajar:  30 orang
M/Pel:                                Bahasa Melayu
Tajuk:                                Yang Baik Dijadikan Teladan
Objektif:                            Murid dapat menyatakan mana penyataan simpulan bahasa dari bahan yang dibaca.

Pengetahuan Sedia Ada:Murid pernah simpulan-simpulan bahasa yang mudah-mudah.
Konsep:                            Membaca dan memahami maksud simpulan bahasa
Bahan:                               Kad imbasan, kertas silangkata, senarai simpulan bahasa
Nilai:                                  Mengetahui dan juga kesedaran tentang ungkapan-ungkapan yang selalu
                                           digunakan dalam masyarakat umum.
Kemahiran:                      F.U 3.3 Menyampaikan maklumat dalam aktiviti yang terancang
 F.S 5.2 Membaca kuat prosa dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
 perkataan yang dibaca              

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Set Induksi
5 min
Bersoal jawab tentang simpulan bahasa yang ditanya secara lisan
Guru bertanyakan makna perkataan “Ada Hati” kepada murid secara lisan
Murid menjawab soalan yang ditanya
Bersoal jawab
Perkembangan
(Langkah 1)
8 min
Membaca secara kelas
Guru menerangkan maksud yang difikirkan perlu
Murid dibekalkan senarai simpulan bahasa seperti yang diarahkan
Murid membaca senarai simpulan bahasa
(Langkah 2)
7 min
Mengenal pasti simpulan bahasa yang diberikan
Guru menunjukkan kad imbasan kepada murid
Murid menjawab dengan berpandukan helaian kertas yang diberi

Membaca secara kelas
(Langkah 3)
5 min
Mencari simpulan bahasa yang tersembunyi
Guru memberi kertas silangkata
Murid dikehendaki mencari penyataan-penyataan yang diberi
Kertas silangkata
Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Penutup
Kuiz diberikan
Guru memberi makna penyataan
Murid memberikan simpulan bahasa yang difikirkan sama dengan makna yang disebut oleh guru
Helaian simpulan bahasa

No comments:

Post a Comment